Per 25 mei 2018 is de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) van toepassing.
De AVG zorgt onder meer voor een versterking en uitbreiding van privacyrechten, er gelden nieuwe informatieverplichtingen en nieuwe regels over het werken met toestemming van de patiënt. De bestaande regels over privacy (o.a. WGBO, Wkkgz, Wet BIG, Zvw, Wmg) worden door de AVG bevestigd en op onderdelen versterkt.
In veel gevallen zijn zorgaanbieders verplicht een intern privacybeleid en een extern privacystatement op te stellen en een register van verwerkingsactiviteiten bij te houden.
Het privacystatement van de praktijk vindt u hier
Voor meer informatie over de privacyrechten en AVG in de zorg verwijs ik u door naar: https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/onderwerpen/avg-nieuwe-europese-privacywetgeving/zorgaanbieders-en-de-avg
Per januari 2017 zijn alle aanbieders van ‘geneeskundige GGZ’, dat wil zeggen generalistische basis-ggz en gespecialiseerde ggz binnen de Zorgverzekeringswet (18+), verplicht een kwaliteitsstatuut openbaar te maken.
Op basis van een door GGZ Kwaliteitsstatuut opgesteld model wordt door elke zorgaanbieder aangegeven hoe de zorg voor de individuele patiënt georganiseerd is, zodat voor de patiënt duidelijk is welke keuzes er zijn en de kwaliteit van de behandeling is gewaarborgd.
Het goedgekeurde kwaliteitsstatuut van de praktijk vindt u hier.
Voor meer informatie over het kwaliteitsstatuut verwijs ik u door naar deze link: https://www.ggzkwaliteitsstatuut.nl/Home/About
Op 1 januari 2016 is de WKKGZ ingegaan. In deze wet heeft de overheid vastgelegd wat goede zorg precies inhoudt en wat er moet gebeuren als u klachten heeft over de zorg.
De wet regelt onder meer een betere en snellere aanpak van klachten, een interne werkwijze voor het veilig melden van incidenten, een sterkere positie voor de cliënt en een uitbreiding van de meldplicht voor zorgaanbieders. Zo hebben zorgaanbieders sinds 1 januari 2017 een klachtenfunctionaris beschikbaar die gratis is voor cliënten en moet elke zorgaanbieder zijn aangesloten bij een erkende geschilleninstantie.
De praktijk is aangesloten bij de klachten- en geschillenregeling van het NIP.
Voor meer informatie over de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (WKKGZ) verwijs ik u door naar: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/kwaliteit-van-de-zorg/wet-kwaliteit-klachten-en-geschillen-zorg
Klachten?
Uiteraard streef ik naar een zo goed mogelijk contact en de beste hulp. Mocht er toch iets zijn wat u niet prettig vindt dan hoop ik dat u dat met mij zult bespreken. Mocht u alsnog een klacht in willen dienen dan kunt u de procedure vinden op de site van mijn beroepsvereniging:
https://www.psynip.nl/uw-beroep/tuchtrecht-en-klachten/klachtprocedure/
Het indienen van een klacht kan alleen schriftelijk (per post), in het
Nederlands, naar College van Toezicht/NIP, Postbus 2085, 3500 GB Utrecht.
https://www.bigregister.nl/registratie/nederlands-diploma-registreren/wet--en-regelgeving
BIG-registratienummer: 99052897325
Copyright © Alle rechten voorbehouden